fredag 20 december 2013

20 december: Katarina julläser science fiction

Foto: KBK
Det blir mycket science fiction i jul. 

Jag läser just nu Jurassic Park av Michael Crichton. Det hände inte så mycket i början men nu har den verkligen blivit spännande! Crichton skriver mycket om vetenskap, DNA och kaosteori i första delen av boken men nu när elstängslen har slutat fungera och alla dinosaurier tagit sig ut kommer det nog bara att vara action.
 

De andra böckerna som jag tar hem över julen är  Timeriders av Alex Scarrow och Metawars av Jeff Norton. Timeriders är en SF-bok om tidsresor och den verkar väldigt spännande. Liam, Maddy och Sal skulle egentligen ha dött i olyckor men de blev istället rekryterade till en hemlig byrå som rättar till felaktig historia. Det finns tidsresenärer som färdas bakåt i tiden och vill förstöra världen.
 

Metawars handlar om ett krig mellan två grupper, om vem som ska kontrollera den virtuella världen - metasfären. Här berättar författaren om boken: 



Om jag får tid över skulle jag vilja läsa om en av de bästa SF-böcker jag läst: Enders spel av Orson Scott Card. Jag läste den för många år sedan men kommer fortfarande ihåg hur bra den var och jag ska försöka se filmen också. Boken handlar om en liten pojke som värvas till en stridsskola där han får en militär utbildning för att kämpa mot fientliga utomjordningar. Orson Scott Cars har vunnit flera fina priser för boken och den kommer alltid högt upp på listor över de bästa science fiction-böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar