lördag 21 december 2013

21 december: Karin julläser Gone girl


Foto: RS
Under julledigheten ser jag fram emot att få sätta tänderna i Gillian Flynns roman Gone girl, som kom ut tidigare i år. Vad som lockat mig till den här svarta, ganska tjocka, boken är dels de omdömen den fått; ”Briljant. Har allt.” eller ”Oemotståndlig. Kommer att ge dig rysningar och hålla dig på helspänn till sista sidan.” – vem kan motstå något sådant? Recensionen som publicerades i Svenska Dagbladet den 20 augusti i år har också hjälpt till. Här står att boken är en ”klassisk bladvändare” som även är en ”berättelse stadd i en stadig förruttnelseprocess". Går icke att motstå!
Handlingen i boken har jag egentligen inte tagit reda på eftersom jag är lite rädd att få reda på för mycket innan jag börjar läsa. Vad jag har hunnit förstå är dock att huvudpersonerna är Nick och Amy – gifta, men lever inte i ett speciellt lyckligt äktenskap. Av olika anledningar tvingas de lämna sitt bekväma storstadsliv och bosätta sig i en liten landsortshåla. Här ska visst ”förruttnelseprocessen” börja… En dag kommer Nick hem och Amy är försvunnen.

Foto: KA
Den bästa sortens böcker jag vet, eller kanske den bästa sortens handling, är där författaren undanhåller information från oss läsare. Där det man först trodde var sanning visar sig efter ett tag inte alls vara hur det egentligen är. Ett mycket smart knep författaren kan ta till för att hålla sina läsare på tårna! Hoppas Gillian Flynn använt sig av det här tricket…

Karin, Kungsängsgymnasiets bibliotek 
Det blir inte bara bokläsning, pepparkaksbak ska också göras!

 Vad ska du läsa under jullovet? Dela gärna med dig av dina tips under kommentarer nedan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar